ကေလးအဆင္သင့္ျဖစ္မွ စာသင္ပါ
မိဘႏွင့္ ဆရာ ကေလးကို တကယ္သိရဲ႕လား
+++++++++++++++++++++++++++++++
ကေလးက စူးစူးရွရွအသံနဲ႔ ငိုေနတယ္။ အေမကလည္း ကေလးကုိ ဆူပူႀကိမ္းေမာင္းေနတယ္။ ဒီအခ်ိန္ဆို ဒီလုိအသံေတြၾကားေနက်။ ဘာျဖစ္လုိ႔ပါလိမ့္။ ေၾသာ္ ေက်ာင္းေတြျပန္ဖြင့္ခ်ိန္ေရာက္ၿပီပဲ။ ကေလးတစ္ေယာက္အတြက္ အမိရင္ခြင္၊ အိမ္ပရ၀ဏ္က ေက်ာ္လြန္ၿပီး ေက်ာင္းပရ၀ဏ္ထဲကို စတင္၀င္ေရာက္ရတာဟာ အလြန္စိတ္လႈပ္ရွား ေၾကာက္ရြံ႕ေစတဲ့ အေတြ႕အၾကံဳသစ္ျဖစ္တယ္။ ဒါကို မိဘနဲ႔ ဆရာတုိ႔က ေကာင္းစြာ ကိုယ္ခ်င္းစာနားလည္ေပးရမယ္။ ကေလးကို စာတတ္ေစခ်င္တဲ့ အသိစိတ္တစ္ခုတည္းနဲ႔ ကေလးကို အတင္းအဓမၼ စာမသင္ေပးသင့္ဘူး။ အခ်ဳိ႕မိဘေတြက ကေလးကို ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္ သံုးႏွစ္အရြယ္ေရာက္႐ံုနဲ႔ မူႀကိဳေက်ာင္း၊ ေန႔ကေလးထိန္းေက်ာင္းတုိ႔ကို ပိုု႔တတ္ၾကတယ္။
မူႀကိဳေက်ာင္းက ဆရာမ ေခၚရမလား။ ကေလးထိန္းေခၚရမလား။ ထုိထိုေသာ မိန္းမရြယ္ေတြက ကေလးမထိန္းဖူးသူလည္းပါတယ္။ ကေလး စိတ္ပညာသိသူဆုိလို႔ တည္ေထာင္သူကိုယ္တုိင္ သိပါ့မလားပဲ။ ထုိဆရာမေလးေတြက ကေလးကို ဘယ္လိုထိန္းေက်ာင္းေပးမလဲ။ ကေလးတစ္ေယာက္ကို ထိန္းေက်ာင္းတာ၊ ကေလးတစ္ေယာက္ကုိ စာသင္ေပးတာ လြယ္တယ္ မထင္လုိက္ပါနဲ႔။ အုိးေကာင္းလုိခ်င္ရင္ နာနာ႐ိုက္ရတယ္ဆိုတဲ့ ဥပမာကို ကေလးကို ထိန္းေက်ာင္းရာမွာ မသံုးသင့္ဘူး။ အေျပာေကာင္း၊ အၾကားေကာင္းေပမယ့္ မႏႈိင္းေကာင္းတာကို ႏႈိင္းယွဥ္တဲ့ ဥပမာျဖစ္ေနတယ္။
စာမရတဲ့ကေလး ႐ိုက္႐ံုနဲ႔ စာမတတ္ႏိုင္ဘူး။ ခုံေပၚ မတ္တတ္ရပ္ေန႐ံုနဲ႔ စာမတတ္ႏုိင္ဘူး။ အျပစ္ေပး႐ံုနဲ႔ စာမတတ္ႏုိင္ဘူး။ မိဘရဲ႕အခ်စ္နဲ႔ေမတၱာ၊ ဆရာ၊ ဆရာမ တို႔ရဲ႕ ေျဖာင့္မွန္တဲ့ ေစတနာ၊ မွန္ကန္တဲ့ သင္နည္း၊ သင္႐ိုးမ်ားနဲ႔ ၀ိုင္း၀န္းပံ့ပိုးေပးမွသာ ကေလးေတြ စာသင္ယူလိုစိတ္ ျဖစ္ထြန္းလာမွာပါ။
႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ
+++++++++++++++
ကေလးဟာ သက္မဲ့မဟုတ္သလို အိုးလည္းမဟုတ္ဘူး။ ကေလးမွာ ခံစားတတ္တဲ့ ႏွလံုးသားနဲ႔ မွတ္သားတတ္တဲ့ ဦးေႏွာက္ ဉာဏ္ရွိသလို အေသြးအသားနဲ႔တည္ေဆာက္ထားတဲ့ လူသားတစ္ေယာက္ျဖစ္တယ္။ လူသားတစ္ေယာက္မွာ ႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ( Physical Development )နဲ႔ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ( Mental Development ) ဆုိတဲ့ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈႏွစ္ခုရွိတယ္။
မိဘဟာ ကေလးေတြရဲ႕ ႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ပံုမွန္ရွိရဲ႕လား။ ဘာေတြခ်ဳိ႕ယြင္းေနသလဲ။ ကေလးနဲ႔ အနီးကပ္ရွိေနတဲ့သူမ်ားျဖစ္တဲ့အတြက္ ကိုယ့္ကေလးအေၾကာင္း ကိုယ္ေကာင္းေကာင္းသိရမယ္။ စကားထစ္သလား၊ စကားပီပီသသ ေျပာထြက္ရဲ႕လား၊ စကားေျပာထစ္သလား၊ ေႏွးသလား၊ ျမန္သလား၊ မ်က္စိအျမင္ၾကည္လင္ရဲ႕လား၊ မ်က္စိမႈန္လား၊ အေ၀းမႈန္လား၊ လက္ေတြ၊ ေျခေတြ ပံုမွန္ရွိရဲ႕လား၊ ခဲတံ ေပတံ မွန္မွန္ကိုင္တတ္ရဲ႕လား၊ အၾကားအာ႐ုံေကာင္းရဲ႕လား စတဲ့ ႐ုပ္ပုိင္းဆိုင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို မိဘက အနီးကပ္ၾကည့္႐ႈေပးရမယ္။ အခ်ဳိ႕ကေလး နားေကာင္းေကာင္းမၾကားရလို႔ ဆရာမေျပာတာတျခား ကေလးၾကားတာတျခားျဖစ္ၿပီး ျပႆနာျဖစ္ၾကရတယ္။ ေက်ာက္သင္ပုန္း (Black Board) မွာေရးထားတဲ့စာကို မျမင္ရလို႔ စာကူးမလာတဲ့ကေလးကို မိဘက ႐ိုက္ႏွက္ေနတာမ်ဳိးေတြ ရွိေနတယ္။ မိမိကေလး ပံုမွန္႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာဖြံ႔ၿဖိဳးေနမွသာ ကေလးကို စာသင္ေပးဖုိ႔ျဖစ္တယ္။ ဒါဟာ ပထမအခ်က္ အဆင္သင့္ျဖစ္မႈပဲ။
စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ
++++++++++++++++
႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ရွိ မရွိက သိဖုိ႔ လြယ္ေပမယ့္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာဖြြံ႕ၿဖိဳးမႈက အလြယ္တကူ မသိႏုိင္ဘူး။ ကေလးအရြယ္ (Infant) မွာ ငို႐ံု၊ ရယ္႐ံု သာမန္အျပဳအမူပဲ ျပဳလုပ္တတ္ၾကလို႔ ကေလးရဲ႕စိတ္ကို သိဖို႔ အေတာ္ေလ့လာရမယ္။ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္အရြယ္မွာ ကေလးရဲ႕စိတ္ဟာ အေမ၊ အေဖ ခင္တြယ္မယ္။ မိမိပုိင္တယ္ဆုိတဲ့ပစၥည္းကို သူတစ္ပါးကို မေပးခ်င္ဘူး။ စိတ္ဆုိးလြယ္မယ္။ စိတ္ေကာက္လြယ္မယ္။ စိတ္ေျပလြယ္မယ္။ ကစားမယ္။ ခုန္ေပါက္ေျပးလႊားျမဴး ထူးေပ်ာ္တတ္မယ္။ ဒါဟာ သာမန္ကေလး တစ္ေယာက္ရဲ႕အျပဳအမူျဖစ္တယ္။ အဲဒီလိုမဟုတ္ဘဲ တစ္ေနရာမွာ ၿငိမ္ၿငိမ္ေလးေနတယ္။ အျပံဳး၊ အရယ္၊ အငိုနည္းမယ္။ တည္တည္ေနမယ္။ ေဆာ့ကစားတာ နည္းမယ္။ ဒါဆုိ ကေလးရဲ႕စိတ္ဟာ ပံုမွန္မဟုတ္ဖုိ႔ မ်ားေနၿပီ။ ကေလးဟာ လူႀကီးနဲ႔မတူရဘူး။ ကေလးဟာ ကေလးလိုပဲ ကစားရမယ္။ လႈပ္ရွားေနရမယ္။ ပထမဆံုး စာစသင္ယူခ်ိန္မွာ မွတ္သားရ ခက္ခဲေနမယ္။ (သင္ၾကား-သင္ယူမႈမွန္ဖို႔လည္း လိုအပ္တယ္) ကစားရမွာလည္း တက္တက္ၾကြၾကြမရွိသလုိ စာသင္ရာမွာလည္း တက္တက္ၾကြၾကြမရွိရင္ ကေလးရဲ႕စိတ္ကို ဂ႐ုစိုက္ေလ့လာရမယ္။ ကေလးစိတ္ ဘယ္လုိရွိေနမွန္းမသိဘဲ မိဘရဲ႕ေလာဘနဲ႔ စာကို အတင္းသင္ေပးတာဟာ ကေလးအတြက္ အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစတယ္။ စာေၾကာက္တဲ့ ေရာဂါ၊ ေက်ာင္းမသြားခ်င္တဲ့ေရာဂါ စဲြကပ္သြားေစႏုိင္တယ္။ ဆုိေတာ့ ကေလးရဲ႕စိတ္ ပံုမွန္ဖြံ႕ၿဖိဳးေနမွသာ စာသင္ေပးသင့္တယ္။ ဒါက ဒုတိယအခ်က္ အဆင္သင့္ျဖစ္မႈ ျဖစ္တယ္။
ကေလး၏ ပတ္၀န္းက်င္
+++++++++++++++++
ကေလးရဲ႕ပတ္၀န္းက်င္ဟာ စာသင္ယူလိုစိတ္ ပိုျဖစ္ေစတယ္။ အဲဒီပတ္၀န္းက်င္မွာ မိဘ၊ ညီအစ္ကိုေမာင္ႏွမ၊ အေဒၚ၊ ဦးေလး၊ အဘိုး၊ အဘြားအျပင္ ကေလးရဲ႕ ကစားေဖာ္မ်ားအထိ ပါ၀င္တယ္။ မိဘက တီဗီြၾကည့္ရင္း ကေလးကို စာက်က္ဖုိ႔ ေျပာေနတာမ်ဳိး။ မိဘက တီဗီြက မ်က္ႏွာမခြာဘဲ ကေလးကို လွည့္မၾကည့္ဘဲ ေျပာေနတာ။ ကေလးကို မသိဘူးလို႔ မထင္ေလနဲ႔။ သူကလည္း မိဘကိုၾကည့္ၿပီး (အတုယူၿပီး) လုပ္ခ်င္တာ လုပ္ေနလိမ့္မယ္။ ကေလးေမြးေန႔လိုမ်ဳိး ကေလးအမွတ္တရေန႔ေတြမွာ စာအုပ္၀ယ္ေပးတာ၊ ခဲတံ၀ယ္ေပးတာ၊ ပန္းခ်ီဆဲြတဲ့စာအုပ္၊ ေရာင္စံုခဲတံ ၀ယ္ေပးတာ။ မိဘနဲ႔အတူ ပံုဆဲြတာ၊ စာေရးတာ လုပ္ေပးသင့္တယ္။ ကေလးကို ေက်ာင္းမထားမီ မိဘနဲ႔အတူ ေက်ာင္းကို အလည္သြားသင့္တယ္။ အျခားကေလးေတြ စာသင္ေနတာ၊ ကဗ်ာဆုိေနတာ၊ ကစားကြင္းထဲမွာ ရြယ္တူကေလးေတြ အတူတကြေဆာ့ကစားေနတာ လိုက္ျပသင့္တယ္။
ေက်ာင္းဆုိတာ ကေလးကို႐ိုက္ႏွက္ၿပီး ထားရတဲ့ေနရာ မဟုတ္ဘူး။ ရြယ္တူ သူငယ္ခ်င္းေတြ ဆံုေတြ႕တဲ့ေနရာ၊ ေဆာ့ကစားတဲ့ ေနရာလို႔ ကေလးစိတ္ထဲ သိျမင္လာေအာင္ မိဘက ဆဲြေဆာင္ေပးရမယ္။ စင္ကာပူႏုိင္ငံမွာ စာအုပ္ဆိုင္အေတာ္မ်ားမ်ားကို Shopping Mall ေတြထဲမွာ ဖြင့္ထားၾကတယ္။ စာအုပ္ဆိုင္ဆုိေပမယ့္ စာအုပ္ကို ၀ယ္၀ယ္ မ၀ယ္၀ယ္ ယူဖတ္ (ျမည္း) ၾကည့္လို႔ရတယ္။ လူႀကီးေတြဖတ္ႏုိင္တဲ့ က်မ္းစာအုပ္၊ အေတြးအေခၚစာအုပ္ေတြ မွ ေလးဖက္ေထာက္ ကေလးေတြဖတ္လို႔ (ၾကည့္လုိ႔) ရတဲ့စာအုပ္ေတြအထိ အမ်ဳိးစံု တင္ထားတယ္။ စာအုပ္ကို ယူသြားၿပီး ထိုင္ဖတ္ႏိုင္ေအာင္ စားပြဲကုလားထိုင္ေတြ အသင့္ျပင္ဆင္ေပးထားတယ္။ စာအုပ္ေတြ ခိုးသြားလ႔ိုမရေအာင္ သူတို႔ႏိုင္ငံမွာက သိကၡာနဲ႔ စည္းကမ္းကို CCTV ကင္မရာေတြနဲ႔ ထိန္းေက်ာင္းထားတယ္။ စာအုပ္ဆုိင္တစ္ဆုိင္မွာ ကစားစရာေတြကို ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာ ခ်ထားတယ္။ ေလးဖက္ေထာက္သြားတတ္တဲ့ကေလးကို ခ်ေပးလိုက္တယ္။ ကေလးက ကစားစရာေတြကို ကိုင္ရင္းေဆာ့ရင္း ေရွ႕ဆက္သြားရင္းနဲ႔ တျဖည္းျဖည္းစာအုပ္ေတြ ျဖန္႔ခ်ထားတဲ့ေနရာ ကို ေရာက္သြားတယ္။ ကေလးကို စာအုပ္လွမ္းဆဲြရင္း ဟိုလွန္ဒီလွန္နဲ႔ စာအုပ္ကိုၾကည့္ ျဖစ္တယ္။ စာအုပ္ထဲမွာလည္း ကေလးသေဘာက်ေစတဲ့ ကိတ္မုန္႔၊ ေခ်ာကလက္၊ ေၾကာင္၊ ေခြးပံုေတြကို ေရာင္စံုပန္းခ်ီနဲ႔ေရး ဆဲြထားတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ကေလးေတြဟာ စာအုပ္နဲ႔ ယဥ္ပါးလာေစတယ္။
ကေလးေတြ စာဖတ္ဖို႔၊ စာနဲ႔ ယဥ္ပါးဖို႕ တာ၀န္ရွိ (အသိပညာရွိ) ပုဂၢိဳလ္မ်ားက စတင္ရမွာျဖစ္တယ္။ စာၾကည့္တိုက္ေတြ မ်ားမ်ားဖြင့္ေပးဖို႔၊ ဖြံ႕ၿဖိဳး ဖို႔ေဆာင္ရြက္ၾကရမယ္။
ဆိုေတာ့ ကေလးတစ္ေယာက္ သံုးႏွစ္သားအရြယ္မွ ဘ၀တစ္သက္တာလံုး သင္ယူေနရမယ့္ ေက်ာင္းစာ (ေလာကစာ၊ ဘ၀စာ၊ တရားစာ)ကို အေလာတႀကီး မလုပ္ၾကပါနဲ႔။ ကေလးကို အတင္းအက်ပ္ မိဘေလာဘနဲ႔ စာမသင္ခိုင္းပါနဲ႔။ မိမိကုိယ္တုိင္သည္ပင္လွ်င္ ကေလးအရြယ္က ဘ၀ျပန္သတိရၿပီး ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္နဲ႔ ကေလးကို စာသင္ယူဖို႔ စီမံေပးပါ။ ၿပိဳင္ဆုိင္တာေကာင္းေပမယ့္ ၿပိဳင္ဆုိင္ပံုၿပိဳင္ဆုိင္နည္းမွားရင္ မေကာင္းတဲ့ဘက္ ေရာက္သြားတတ္တယ္။ ကေလးကို စာသင္ေပးဖို႔အတြက္ ကေလးမွာ အဆင္သင့္ ျဖစ္ မျဖစ္ ဦးစြာေလ့လာၾကဖို႔ ကေလးမ်ားဘက္က ေရွ႕ေနလုိက္ေပးလိုက္ရပါေၾကာင္း။
က်ေနာ္ရဲ႕ကဗ်ာနန္ေတာ္
က်းဇူးပါပဲရွင္
ReplyDelete